Serwis czystejeziora.pl wykorzystuje pliki cookies. Dowiedz się więcej, lub pomiń odczytywanie polityki cookies. W przypadku nie wyrażenia zgody na przesyłanie cookies nie jesteśmy stanie zagwarantować poprawnej funkcjonalności strony.

Ośrodek wypoczynkowy Bajka

Spływ kajakowy lubuskieWyprawa kajakiem poprzez jeziora Lipie, Słowa i Osiek to dla średnio wysportowanych kajakarzy jednodniowe spędzenie dnia na wodzie.

Dla lubiących podpatrywać ciekawostki przyrodnicze pod wodą i wokół niej bez zbytniego pośpiechu, radzimy  zabrać namiot i rozłożyć wyprawę na dwa dni, nocując „na dziko” gdzieś na trasie.

Ekspedycję najlepiej rozpocząć w miejscowości Długie (droga krajowa 22, między Strzelcami Krajeńskimi a Dobiegniewem), gdzie swój początek ma jezioro Lipie, a to dlatego, że tam właśnie zarejestrowaliśmy wypożyczalnie sprzętu wodnego.

Mapa trasy spływu Przygotowania do spływu poprzez Lubuskie Mazury, sierpień 2021

jezioro Lipie plaża jezioro Lipie od strony miejscowości Długie

Pierwszym etapem jest jezioro Lipie, jedno z najczystszych w Polsce, z małą bazą Plaża na terenie nieczynnego ośrodkaturystyczną i przepiękną plażą,  Nas to jezioro zachwyciło „od pierwszego wejrzenia” zarówno przejrzystością wody,  jak i ciekawym, szmaragdowym odcieniem.  Podziwialiśmy doskonale widoczne podwodne rośliny i przepływające wśród nich ławice ryb oraz lasy otaczające całe jezioro. Trzymając się prawego brzegu natrafiliśmy na sporą zatokę, a w niej na nieczynny ośrodek wypoczynkowy chyba jeszcze z PRL-u, ale z fajną plażą i z grubsza trzymającymi się pomostami. Na nasze oko, da się tu przespać pod namiotem, pod warunkiem oczywiście, że śmieci zabieramy ze sobą.  Po krótkim postoju i kąpieli popłynęliśmy dalej, z lewej mijając niedużą wyspę. Trzymając się uparcie prawej strony wpłynęliśmy daleko w głąb zatoki szukając przesmyku na kolejne jezioro i dopiero napotkani kajakarze nakierowali nas na właściwy kierunek.

Zatoka na jeziorze Lipie Strzałka pokazuje początek przesmyku prowadzącego do jeziora Słowa

Tak więc by trafić na przesmyk trzeba się kierować cały czas w kierunku północnym, ominąć dużą zatokę z prawej i płynąć przed siebie, aż jezioro zacznie wyraźnie zwężać. Wejście do przesmyku jest mało widoczne, nie oznakowane i można je dostrzec płynąc blisko trzcin.

Przesmyk między jeziorem Lipie a jeziorem Słowa (Szmaragdowym) Tu wpływamy na jezioro Słowa

Pierwszy przesmyk  jest krótki, ok. 200 m i prowadzi przez podmokły las. Na brzeg raczej się tu nie wyjdzie, nie ma za to przeszkód w postaci zwalonych drzew, sam Jezioro Słowa (Szmaragdowe), chwila odpoczynku przed dalszą trasąprzesmyk  jest dość szeroki.  Po dość  krótkim czasie wypływamy na jezioro Słowa (Szmaragdowe) i aż zatrzymujemy się w bezruchu, tak pięknie. Kolor wody szmaragdowy prawie jak na podrasowanym zdjęciu, lasy wokół, ani śladu ludzi, dziko i niesamowicie. Oczywiście nie przepuszczamy okazji by popływać wpław w tak bajecznej wodzie.

Brzegi są mało dostępne, zarośnięte, trzeba się trochę przedzierać kajakiem przez szuwary, ale przy brzegu podziwiamy widoki pod wodą i wokół niej.

Jezioro Słowa (Szmaragdowe) Jezioro Słowa (Szmaragdowe)

Ruszamy dalej, instynktownie trzymając się prawej strony i wkrótce natrafiamy na przesmyk nr 2. Jest wygodny, szeroki i bardzo zróżnicowany krajobrazowo, długość ok. 2 km.

Drugi przesmyk prowadzący do jeziora Osiek Tunel z blaszanej ruru, a nad nim droga

W przesmyku między jeziorami Słowa i OsiekNatrafiamy i na lasy i na mokradła i na niesamowite kikuty starych drzew, spośród których obserwują nas czaple i inne skrzydlate. Taka mała namiastka dzikiej krainy, wrażenia fantastyczne. Mniej więcej w połowie trasy natrafiamy na tunel z blaszanej rury,  w którym ćwiczymy odgłosy echa.  Pod koniec przesmyk zaczyna być coraz szerszy  i zmienia się w rozlewiska z wystającą trawą i trzciną, znów skręcamy w prawo – w kolejny mini przesmyk i jesteśmy już na jeziorze Osiek.

Przesmyk się rozszerza i przechodzi w rozlewisko I wpływamy na jezioro Osiek

Po lewej mijamy jezioro Ogardzka OdnogaWoda ma nieco inny odcień, jest ciemniejsza, ale widoczność pod nią dalej bardzo dobra.  Z lewej strony mijamy długą odnogę jeziora - Ogardzka Odnoga. Mamy w planach powrót tego samego dnia więc , nie skręcamy tylko płyniemy prosto w kierunku Chomętowa, gdzie można zobaczyć ruiny krzyżackich zabudowań. Tu brzegi są dostępniejsze, sporo zatoczek i miejsc gdzie można przybić do brzegu. Pomosty, plażyczki i gdzieniegdzie jakieś zabudowania.

Jezioro Osiek - płyniemy w kierunku na Dobiegniew Po lewej mijamy Chomętowo z ruinami budowli krzyżackich widocznymi za drzewami

Pierwsza kąpiel w jeziorze OsiekPrzy pierwszej okazji oczywiście skorzystaliśmy z kąpieli przy pomoście z prawej strony jeziora. Dno czyste, bez wodorostów i dość szybko zaczyna się głęboka woda. Jezioro jest długie więc by dopłynąć do końca trzeba się sporo namachać wiosłami, a na trasie mniej więcej w połowie jeziora duża odnoga z prawej strony – jezioro Żabie, na którego końcu znajduje się miejscowość Ługi.

Jezioro Żabie, odnoga jeziora Osiek Koniec wycieczki, jezioro Osiek od strony Dobiegniewa

Dla tych, którzy dotrą do końca czeka nowo otwarte pole kempingowe, gdzie już można oficjalnie rozbić namiot. Stąd zaledwie 2-3 km pieszo do Dobiegniewa i powrót do cywilizacji.

Noclegi na trasie:

Polecamy fajne miejsca na wakacje :)

Copyright В© 2015 Kraina czystych jezior. Wszelkie prawa zastrzeЕјone. All Rights Reserved.
Zakaz kopiowania i powielania zamieszczonych treЕ›ci.